01 Februari 2011

SKPM Review v2010

1. Kertas Konsep SKPM 2010
2. Pengenalan SKPM 2010
3. Panduan SKPM 2010
4. SKPM review 2010
5. Diskripsi Skor SKPM 2010
6. Instrumen SKPM 2010
7. Standard 4 SKPM 2010 (PnP)



STANDARD 4: PEMBELAJARAN DAN PENGAJARAN                                                    
                                                      
SEKOLAH

TARIKH

NAMA GURU

BIL MURID

MATA PELAJARAN



TAHUN/TING





4
STANDARD 4: PEMBELAJARAN DAN PENGAJARAN
NO.
ASPEK
ASPEK
KRITERIA KRITIKAL
Skor 1-6*
4.1
Penglibatan murid dalam pembelajaran
Penglibatan murid dalam aktiviti P&P membolehkan berlakunya pembelajaran berkesan
4.2
Penguasaan pembelajaran murid
Penguasaan pembelajaran murid dari segi kognitif, afektif dan psikomotor meningkat.
4.3
Hasil kerja murid
Hasil kerja murid yang berkualiti dapat mengukuhkan pembelajaran
4.4
Perancangan dan persediaan guru
Perancangan dan persediaan yang rapi meningkatkan keberkesanan pengajaran
4.5
Kaedah penyampaian
Kaedah penyampaian yang bersesuaian meningkatkan pencapaian objektif pelajaran
4.6
 Kemahiran komunikasi
Komunikasi yang berkesan memudah dan mempercepat pemahaman dan menggalakkan pembelajaran murid.
4.7
Penggunaan sumber  pendidikan
Penggunaan sumber pendidikan yang berkesan membantu pengajaran guru
4.8
 Penilaian
Penilaian yang berterusan meningkatkan keberkesanan P&P
4.9
Teknik penyoalan
Kepelbagaian teknik penyoalan meningkatkan pemahaman dan kejelasan pelajaran serta memperkembang pemikiran kreatif dan kritis murid.
4.10
Penguasaan isi kandungan
Penguasaan fakta dan konsep membolehkan pelajaran disampaikan dengan yakin, jelas dan tepat
4.11
 Pengurusan kelas
(bilik darjah/ makmal/ bengkel / padang)
Pengurusan kelas yang cekap mewujudkan suasana yang kondusif untuk keberkesanan P&P
4.12
Amalan profesionalisme keguruan
Pematuhan etika kerja dan amalan nilai yang positif mewujudkan keyakinan dan kepercayaan murid terhadap guru


Jumlah Skor Diperoleh



Min Skor



Peratus Pencapaian 



Taraf


* rujuk deskripsi skor untuk penentuan skor
NAMA PENCERAP

TANDATANGAN
JAWATAN:

NO.KP:

Tiada ulasan:

Catat Ulasan