2. Pengenalan SKPM 2010
3. Panduan SKPM 2010
4. SKPM review 2010
5. Diskripsi Skor SKPM 2010
6. Instrumen SKPM 20107. Standard 4 SKPM 2010 (PnP)
STANDARD 4: PEMBELAJARAN DAN PENGAJARAN
SEKOLAH | TARIKH | ||
NAMA GURU | BIL MURID | ||
MATA PELAJARAN | |||
TAHUN/TING |
4 | STANDARD 4: PEMBELAJARAN DAN PENGAJARAN | ||
NO. ASPEK | ASPEK | KRITERIA KRITIKAL | Skor 1-6* |
4.1 | Penglibatan murid dalam pembelajaran | Penglibatan murid dalam aktiviti P&P membolehkan berlakunya pembelajaran berkesan | |
4.2 | Penguasaan pembelajaran murid | Penguasaan pembelajaran murid dari segi kognitif, afektif dan psikomotor meningkat. | |
4.3 | Hasil kerja murid | Hasil kerja murid yang berkualiti dapat mengukuhkan pembelajaran | |
4.4 | Perancangan dan persediaan guru | Perancangan dan persediaan yang rapi meningkatkan keberkesanan pengajaran | |
4.5 | Kaedah penyampaian | Kaedah penyampaian yang bersesuaian meningkatkan pencapaian objektif pelajaran | |
4.6 | Kemahiran komunikasi | Komunikasi yang berkesan memudah dan mempercepat pemahaman dan menggalakkan pembelajaran murid. | |
4.7 | Penggunaan sumber pendidikan | Penggunaan sumber pendidikan yang berkesan membantu pengajaran guru | |
4.8 | Penilaian | Penilaian yang berterusan meningkatkan keberkesanan P&P | |
4.9 | Teknik penyoalan | Kepelbagaian teknik penyoalan meningkatkan pemahaman dan kejelasan pelajaran serta memperkembang pemikiran kreatif dan kritis murid. | |
4.10 | Penguasaan isi kandungan | Penguasaan fakta dan konsep membolehkan pelajaran disampaikan dengan yakin, jelas dan tepat | |
4.11 | Pengurusan kelas (bilik darjah/ makmal/ bengkel / padang) | Pengurusan kelas yang cekap mewujudkan suasana yang kondusif untuk keberkesanan P&P | |
4.12 | Amalan profesionalisme keguruan | Pematuhan etika kerja dan amalan nilai yang positif mewujudkan keyakinan dan kepercayaan murid terhadap guru | |
Jumlah Skor Diperoleh | |||
Min Skor | |||
Peratus Pencapaian | |||
Taraf |
* rujuk deskripsi skor untuk penentuan skor
NAMA PENCERAP | TANDATANGAN | |
JAWATAN: | NO.KP: |
Tiada ulasan:
Catat Ulasan